Članki

tesnoba 2

Če tesnobo čutimo, je težko, če strahove potlačimo, je težko na drugačen način. V noben primeru ni dobrega izida. Zaradi potlačitve kot strela iz jasnega lahko useka panični napad. Od kod, kako, nemogoče. Ker oseba morda resnično ne zazna, da bi bilo v njenem čustvenem svetu toliko narobe, tega tudi ne more popraviti. Nima se česa oprijeti, ne čuti ničesar od tega, kar prebere o tem, kar ji povedo … »Ne vem, ne čutim tako. Jaz sem v redu. Sploh mi ni jasno.« Prestrašena, osramočena, kriva, neustrezna zapusti urgenco.

Če se oseba vseeno odloči, da bo na svoja čustva pozorna, če začne s tehnikami sproščanja, postopoma privre na dan. Ker je teh čustvenih energij veliko, to čuti kot tesnobo. Začne se spraševati, ali ji prej ni bilo lažje. In ugotovi, da ja. Zato največkrat ponovno potlači do naslednjega paničnega napada, kjer se osnovnemu strahu pridruži še strah pred strahom. Za potlačitev rabi telo veliko energije, zato se sčasoma izčrpa. Lahko fizično zboli.

Potem zdravnik reče: »Veste, vzrok vaših težav je v veliki meri psihični.« In osebe pade ven: »Ne ti meni o psihi, če mene boli celo telo, če mi bo razneslo glavo od bolečine, če imam menstrualne krče, da ne morem niti stati, kaj šele delati, če imam obrabo vretenc in me zato boli hrbet, če ne morem zaspati, če se celo noč premetavam, če imam dokazane alergije, če imam previsok pritisk. Logično, da čutim tesnobo ob vseh teh težavah. Raje reči, da nimaš pojma, ne pa predpisovati pomirjeval ali celo zdravil proti tesnobi. Napiši napotnice in me pošlji na preiskave!«

Thomas Holmes in Richard Rahe sta naredila lestvico jakosti stresnih dogodkov

  • smrt zakonca - 100 enot,
  • ločitev - 73 enot,
  • ločeno življenje - 65 enot,
  • obsodba na zapor - 63 enot,
  • smrt bližnjega - 63 enot,
  • fizična poškodba ali bolezen - 53 enot,
  • poroka - 50 enot,
  • izguba delovnega mesta - 47 enot,
  • reševanje zakona - 45 enot,
  • upokojitev - 45 enot,
  • bolezen družinskega člana - 44 enot,
  • nosečnost - 40 enot,
  • težave v spolnosti - 39 enot,
  • prihod novega člana družine - 39 enot,
  • menjava službe - 39 enot …

 

Takoj je treba rešiti samo življenje. Vse ostalo lahko počaka. Prepir lahko počaka, počakajo lahko jezna, užaljena, prizadeta sporočila, počaka lahko maščevanje, počakajo lahko očitki, počaka lahko samoobtoževanje, počaka lahko  vse ostalo. Vse lahko počaka, takoj je treba samo življenje.

Najprej umirite sebe. Pojdite iz drame. Lažje reči, kot storiti. Vem, vse to vem, ampak ali vam drama koristi? Ali vam koristi, da govorite sebi in drugim, da je vse brez veze, da vse zaj … da vam ni pomoči, da nima smisla, da vas ne razumejo, da ste slabi, da … Drama povzroča tesnobo. V drami je vse brezizhodno, v drami nimate moči, ljubezni, varnosti. Drama je pekel na zemlji.

Ali vam to koristi? Močni ste in zmorete in sami veste, da ko te močne čustvene energije popustijo, ko niste več v drami, vidite in veste, da ni tako, kot ste doživljali v drami. Cilj naj bo preprečiti dramo oz. ostati v njej čim krajši čas. Zmorete, smiselno je in splača se. Drama je stres, ki povzroča gube, kvari medosebne odnose, rani vas in ljudi, ki jih imate radi. Zato se naučite tehnike, pripravite se vnaprej, napišite na list papirja, da boste vedeli, kaj v drami storiti. »Ko me zajame, bom naredil/a, kot je napisano na listu.« Vsaka minuta brez drame je minuta boljšega počutja, minuta boljšega življenja. Saj si vendar vsi želimo živeti lažje in bolje.

Spraznite glavo, naj švigajoče misli in scenariji odidejo, spustite jih na prostost. Spraznite prsni koš. Odprite vrata in spustite na prostost. Za božjo voljo, nehajte hrčkati, in zbirati, in se oklepati, in shranjevati, in varovati nekaj, zaradi česar težko živite, slabo spite, povzroča nemir, bolezen, kvari odnose, rani vas in ljudi, ki jih imate radi in za katere bi naredili vse. Če že morate nekaj verjeti, potem včasih, malo, čisto malo verjemite meni. Čustveni mazohizem ni rešitev, čustveno trpljenje ne prinese nagrade, čustvena bolečina je hujša od telesne. Bodite prijazni s seboj, bodite razumevajoči, nežni in hkrati odločni v vedenju, da zmorete, da znate, da nočete, da se vam ponavljajo neustrezni in škodljivi vzorci. Dajte sebi to, kar hočete, rabite, želite dobiti od drugih. Usmerite se vas. »Kaj je v meni? Kaj pravzaprav čutim? Ali se želim tako počutiti? Ali spet vztrajam v nečem? Zakaj se bojim spremembe?« Neskončna vprašanja, ki vam dajejo odgovore. »Ali sem v drami?« Postanite si pomembni, usmerite se vase, poiščite, počakajte na odgovore in počistite. »Na varnem si,« povejte svojemu notranjemu otroku. Na varnem si.

Tesnobo povzroča pomanjkanje varnosti - notranje pomanjkanje varnosti, zato imamo cel kup prepričanj, družbenih norm, pravil, ki ne koristijo. Oklepamo se, pridni smo, poslušni, ubogljivi. In/ali jezni, zahtevni in brezkompromisni. Nočemo in ne moremo biti sami. Oklepamo se partnerja, otrok, sorodnikov, prijateljev. Delamo stvari, ki so nam včasih v breme zato, da jih ne bomo razočarali, da nam ne bodo obrnili hrbta, da bodo z nami, da ne bomo sami. In ves čas je v ozadju strah, kaj če me zapustijo? Ves čas je v ozadju strah, ki se spremeni v tesnobo, kaj če ostanem sam? Ljudje težko razumejo, ko rečem: »Bodite z nekom zato, ker želite in ne zato, ker morate.« Življenje je prihajanje in odhajanje. Pride dan in dan odide, pride noč in noč odide. Pride sonce in odide in pridejo oblaki in odidejo. Pride veselje in odide, pride žalost in odide. Pride denar in spet odide. Edina stalnica v življenju je sprememba. V naše življenje pride oseba in odide, mi pridemo v življenje drugega in odidemo. Včasih smo veseli, da smo se nekoga rešili, včasih smo žalostni, ker bi z nekom še bili, pa noče biti z nami. To je življenje in tega ne moremo spremeniti. Lahko pa sprejmemo. To je odločitev. Ni lahko, ni enostavno, a je odločitev. Odločitev med »ne morem, nočem, ni fer, ne bom« in med »ne vem še kako, a bom, zmorem, hočem«.

»Na varnem si,« povejte svojemu notranjemu otroku. Ponavljajte, poskusite. En dan, en sam dan povejte to 10x svojemu notranjemu otroku in boste opazili, da se počutite bolje.

Res je, včasih preprosto ne moremo preprečiti. Ni vse odvisno od nas. Preprosto se zgodi in nima smisla, da se zaganjamo kot bikec v nova vrata. S tem si ne koristimo, le še bolj nas bo bolelo in še več škode si lahko naredimo. Naredite nekaj, kar je smiselno, kar dolgoročno prinaša koristi. Vse moči, čas in pozornost namenite temu, da vas to čim manj čustveno vrže iz tira. Izkoristite sprožilce.

Pojdite iz drame. Jada-jada ne pomaga, ampak krepi. Ne rabite tega. Jeza nad 5 ne pomaga, ampak škoduje. Dajte si duška v sebi. Ne grabite in ne oklepajte se. Odpravite strah in demone. Naj vas stiska ne prisili v dejanja v afektu, ker bo potem še slabše. Odprite glavo in zmečite ven vse, kar ne sodi vanjo. Scenariji in osebe vam delajo škodo, jemljejo energijo, ohranjajo dramo. Poiščite ranjene osebe v sebi in jih potolažite na travniku. Potolažite srce. Razbremenite ga skrbi. Pozdravite rane.

Cilj naj bo notranji mir. Vedno znova vas bo metalo gor in dol. Ni važno. Ni važno. Važno je, da svojo energijo usmerjate v nekaj, kar vam koristi in prinaša dobre rezultate. Tako ali tako se v vas nekaj dogaja. Naj se dogaja nekaj, kar imate pod nadzorom in kar vam pomaga, da čim prej pridete k sebi.

Spustite, ko ni več odvisno od vas. Presenečeni boste, kako enostavno se bodo stvari postavile na svoje mesto. Ne, ne bo vedno tako, kot si trenutno želite, lahko bo drugače, morda enako dobro ali celo bolje.

Iz najslabšega potegnite najboljše. Naredite si dobro limonado iz limon, ki vam jih prinaša življenje. Limone so manjše in manj jih je, ko smo umirjeni in čustveno stabilni.

več v FB skupini Čarobni odnos in v knjigi Čarobni odnos

Priporočam v branje

ODNOS DO ŽIVLJENJA
POSTANITE SI POMEMBNI
ZAKAJ SPREMINJATI NEKAJ, KAR DELUJE